Livet som lantis i Stockholm ;)

Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Update 1 år efter korsbandsoperationen

Av Moa - 19 januari 2013 15:00

Idag, den 19 januari, är det 1 år sen jag gjorde min korsbandsoperation, ganska så exakt nu (kl 14:48) låg jag på operationsbordet.

Det har varit ett, minst sagt, omtumlande år. Både positivt och negativt. Det har gått upp och ner. Ibland har jag känt ren avsky mot mitt knä och andra dagar (speciellt i början) var jag sjukt imponerad av vad det/jag klarade av.


     


Nu när det gått 1 år, så är jag fortfarande väldigt nöjd över vilket beslut jag tog. Det vill säga att jag gjorde korsbandsoperationen.

Rehaben var lång, den var stundtals så fruktansvärt tråkig. Men ändå var det nya utmaningar varje dag, för jag skulle bygga upp min styrka i vänster ben helt på nytt. De första 4 veckorna klarade jag inte ens av att lyfta upp mitt ben i sängen utan att hjälpa till med händerna att lyfta.
Allt efter som dagarna gick och jag fick börja göra mer, börja jogga igen och träna hårdare, desto mer säker var jag på att det verkligen var rätt beslut, jag var stabil i mitt knä och det är värt allt.


     


Nu låter det som om allt varit guld och gröna skogar för mig, men tro mig. Jag har haft mina problem (och har ännu problem, återkommer till det), bland annat med en baksida som strulat och smärta vid löpning.
Dessa problem har jag försökt lösa det på bästa möjliga sätt, baksidan har jag försökt tränat upp och jag har blivit starkare medans löpningen har jag fått börja utföra enbart på mjukt underlag.


Vid min 6 veckors kontroll hos min läkare fick jag veta att jag hade artros i mitt knä, min menisk var ärrbildad men att korsbandet var väldigt bra.
Vid min 6 månaders kontroll (som blev 7 månader pga semestrar) så fick jag veta av läkaren att jag får inte springa mer på asfalt/hårt underlag då det sliter för mycket på mitt knä, mitt korsband är fortfarande väldigt stabilt och knäppande i mitt knä är sånt som kan komma efter operationen.


   


Efter det så kan man verkligen säga att jag var nöjd, mission completed. Några begränsningar får jag räkna med och det hade jag räknat med. Jag ville trots allt bara få ett knä som var stabilt, vilket jag har fått.


Mina problem då? För det finns såna, som jag sa, allt är inte guld och gröna skogar. Fast det skulle vara drömscenariot. Men en korsbandsoperation är trots allt ett stort ingrepp.

Jag har ännu stora problem med min baksida, gör jag en för hastig böjning på benet, så drar det till ordentligt (har dock blivit så himla mycket vigare efter operationen). Jag har problem med att mitt knä knakar, inte bara knäpper lite, utan det låser sig och knakar till rätt ordentligt när det släpper, ibland gör det även riktigt ont.
När jag är ute och går får jag ont (biverkning av min artros?) och när det är kallt ute får jag ont (biverkning av min artros?).


Något jag är extremt nöjd med förövrigt är mina ärr, eller låt mig säga såhär, något jag är väldigt väldigt nöjd med är mitt stora ärr. Det är så himla fint och det syns knappt, grymt bra jobbat av läkarna där =)

Däremot är mina mindre ärr inte lika fina, dem har däremot tid på sig att blekna bort.


Summa sumarum: Jag har problem. Men den övervägande känslan är att jag bara är nöjd.


    


 
 
Ingen bild

ina

3 februari 2013 01:29

Hej

Jag har läst din blogg tidigare. Har själv opererat korsbandet för nu exakt 2 mån sen. Jag upplever också en låsning, men mr har inte visat skador på menisk eller något annat.

När jag har benet utsträckt och ska böja det som typ vid utfallssteg eller gå ned för trappor så känns det som att det finns en mjuk kudde i knät som låser till och gör det svårt att böja knät, har du också upplevt så?

Moa

3 februari 2013 20:45

Hej :)
Så hade jag det också runt 2 månader, hade väldigt svårt att böja benet och tätt inpå räta ut det. Typ som en låsning.

Därefter, vid ca 4 månader, började det knäppa i mitt knä när det rätades ut. Något som enligt min läkare var fullt normalt.

Nu däremot så knakar det verkligen till ibland och gör riktigt ont. Så det har typ ändrats hela tiden.
Ska till min läkare om ett tag (är tanken), så får se då vad problemet är. För såhär vill jag inte ha det :/

Lycka till med rehaben! Sjukt jobbigt stundtals, men varje gång man klarar något nytt är det så värt det! :)

 
Ingen bild

Debora

23 juli 2015 23:47

Hej. Jag rehabar mig fortfarande från operation nr jag gjorde juni 2014. Men i denna månad någon gång upplever jag som först att det knäpper och knakar. Är ju såklart jätteorolig att korsbandet är skadat igen. Men du menar att knakningar och knäppning är normalt? Känner mig tycker jag stabil, men man blir ju orolig. Jag har rehab tränat sedan 2012 då jag gjorde min första operation. Är annars nöjd hur knäet är bättre denna gång, men detta gör än ju nervös. Vill ju ha ett fungerande knä

Moa

8 december 2015 07:14

Hej, ledsen för ett svar knappt 5 månader senare. Jag hade problem med knäppningar och att det knakade, min läkare förklarade det att de var normalt, till knät anpassat sig. Mitt knä mår numera ganska bra, det hugger lite, men går i alla fall att leva med :)

 
Linnea

Linnea

15 oktober 2015 17:57

Hejsan!

Jag gjorde operationen nu, den 1 oktober 15.. Och jag undrar hur dina ärr ser ut. Tog bort stygnen idag och det har INTE läkt ihop fint. Snarare tvärtom. Och om du känner dig helt återställd nu?

http://fredrikaalice.blogg.se

Moa

8 december 2015 07:21

Hej Linnea,
Ledsen för ett så pass sent svar. Mina ärr är väldigt fina, min läkare sydde inifrån med tråd som kroppen "äter" upp, så jag fick inga märken från trådar på utsidan. Så det är otroligt smalt och har nu bleknat bort väldigt mycket (snart 4 år sen min Op). Det enda är väl att det är som en "ingröpning" runt ärret om jag böjer på benet.

Jag är så gott som återställd, fick göra en till operation ca 1 år och 4 månader efter korsbandet och plocka bort brosk. Jag har även artros, så det hugger och gör lite ont ibland. Men det går absolut att leva med :-)

Lycka till med din rehab!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa - 12 september 2016 22:31


I'm alive! Knappt 2 år senare. Men ska inte sparka igång den här dönicken igen. Utan skickar bara en kort update. Sen sist (augusti 2014) så har massor hänt i livet. Vi tar det i kronologisk ordning ;-) * Vi har flyttat in i vår nya lägenhet ...

Av Moa - 15 augusti 2014 23:11


Ha, jag ska lägga ner det här. Har varken ork eller lust. Men det är kul att se tillbaka i bloggen men en frekvent bloggare kommer det aldrig bli av mig. Så, vad har hänt sen Sydafrika då? - Jag har börjat nytt jobb, trivs HUR bra som helst! Et...

Av Moa - 6 juni 2014 09:47


Tjejen som uppdaterar sjukt dåligt. Nu kan jag dock skylla på många resor.. Jag och Andreas befinner oss just nu i Kapstaden, Sydafrika. Hit anlände vi i onsdags förra veckan och har hunnit med att se godahoppsudden och pingvinerna vid boulders beach...

Av Moa - 8 maj 2014 03:05


Vi befinner oss just nu i Las Vegas. Klockan är 6 på kvällen, vilket innebär att vi alltså är 9 timmar bakom Sverige. Vi har varit i USA sen förra tisdagen, först Los Angeles och från igår Las Vegas. Idag flög vi helikopter till Grand Canyon, sju...

Av Moa - 5 april 2014 08:33


Nedräkningen fortsätter, snart åker vi! :)

Klocka

Presentation


Moa, 24-årig tjej som bor i Stockholm med min fina sambo. Utbildad resekonsult.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards