Livet som lantis i Stockholm ;)

Alla inlägg under maj 2013

Av Moa - 31 maj 2013 20:27

Jag har gått igenom 3 artroskopier, men har nog aldrig innan (vad jag kan minnas) känt såhär.
När jag har suttit med benet lite böjt och sen ska räta ut det, så "knäpper" det till i senan i knävecket och det kan även vara svårt att räta på benet.
Är det någon som känner igen sig i det, som läser?


Gissar på att det kommer försvinna, däremot är det lite obehagligt :)

Av Moa - 31 maj 2013 17:09

Jag kan från och med idag titulera mig Internationell Resekonsult.

Jag har numera:
TRAC-diplom
IATA-diplom
IATA/Harvard business school-diplom
Amadeus-diplom
Galileo-diplom
Worldspan-diplom
Vings bokningssystem-diplom
Fritidsresors bokningssystem-diplom

Och är så sjukt stolt över mig själv!!!!

Grattis Moa! Tack Moa!

Av Moa - 28 maj 2013 07:09

Den här artroskopin var ingrepp nummer 4 i mitt vänstra knä och förhoppningsvis den sista.

Jag var på plats på sjukhuset vid 8.30, fick byta om och träffa narkosläkaren. Därefter fick jag tabletter och dropp.. Sen var det bara att vänta och vänta och vänta.
Vet ej exakt tid, men strax efter 10 fick jag prata med min läkare (utan tvekan den absolut bästa jag haft, aldrig känt mig så trygg på ett sjukhus!), då bestämdes det att skruven skulle tas ut då jag störde mig på den.

Operationen före min drog ut på tiden, så först vid 11 fick jag gå in till operationssalen.
När jag väl ligger där hissar dem upp mitt ben i luften för att tvätta det. Mitt i allt sticker min läkare in huvet och säger "vi ska ta bort skruven på Moa också, så jag behöver kniv och gaffel". Sen paketerar dem in hela mitt ben och jag får nåt smärtstillande som gör att hela kroppen börjar snurra.
Sen somnar jag på ca 15 sekunder. Är tydligen väldigt lättsövd :)

Vaknar till inne på uppvaket vid halv 1, är så fruuuuuktansvärt trött, men störde mig extremt mycket på syreslangen i näsan, så satt mig upp lite och fick ta bort den.
Sen fick jag vänta igen.. Fika och gå och byta om. Sen vänta ännu mer.

Strax innan 15 så får jag prata med min läkare och han berättar vad han sett och hur mitt knä såg ut.
Tydligen såg man inte ens att mitt korsband var konstgjort, såg precis ut som det vanliga. Brosket som hade lyft på sig vid x-bandsop låg precis rätt och jag hade haft någon liten broskskada på insidan av lårbenet som kroppen läkt av sig själv.
So far, so good. Men vad var felet då?
Mest troligt berodde det på en liten "knöl" i knät. Den skulle inte vara där och kunde flyttas på. Så den plockades självklart bort och nu ska jag hålla alla tummar och tår att det var problemet! :)

Efter det fick jag recept och sen gå hem. Mycket skönt! Sen att resan hem tog 2 timmar bara för den förjävliga stockholmstrafiken, det orkar jag knappt kommentera... :)

Fick flera gånger höra att jag blivit en riktig veteran på det här. Känns bra! Eller....? Haha. Jag var en av de lugnaste patienterna inför en operation. Men jag börjar ju tråkigt nog vänja mig vid det här.
Förhoppningsvis behöver jag inte fixa mer, om nu mina knän bara vill hålla sig hela!

P.s Tacka vet jag is. Det underlättar verkligen! D.s

Av Moa - 27 maj 2013 17:46

Nu ligger jag hemma i sängen, hatar stockholmstrafiken. Det tog nästan 2 timmar att åka Norrtälje - Fruängen, tur att jag inte hade så himla ont.

För att komma till sak. Jag hade nån typ av "knöl" i knät som satt bakom korsbandet om jag fattade det hela rätt. Den tog läkaren i alla fall bort och nu hoppas jag att jag blir bra!

Skriver bättre från datorn sen. Så sjukt trött nu...

Av Moa - 27 maj 2013 07:52

Sitter i bilen och är påväg mot sjukhuset nu. Snart smäller det! Wish me luck :-(

Av Moa - 23 maj 2013 19:03

På måndag klockan 8.30 smäller det! :) Då ska jag vara på plats på Norrtälje sjukhus och förhoppningsvis åka därifrån med ett knä som mår bra! :)

Av Moa - 22 maj 2013 20:31

Min sambo har legat däckad i en riktigt härlig förkylning, när jag har mindre än en vecka kvar till OP. Där kan vi snacka om att det har varit jobbigt... Men peppar peppar ta i trä, så verkar alla mina förebyggande grejer fungera. Jag är inte sjuk än  i alla fall! (och ska INTE bli det heller..)


Annars då, i fredags upptäckte jag 2 stora rivsår på benet, vänster ben. Som ska opereras. Jag fick lite lätt panik, men ser nu att det har läkt ihop fint. Så till måndag ska de nog vara borta :)


Försöker att tänka väldigt mycket på hur jag sätter ner benet när jag går nu och ser till att jag inte ska göra något som gör att det hugger till.

Det är tillexempel när jag rätar på det hastigt, står på tå eller sätter ner foten och knät åker i "sidled" - eller hur man nu ska förklara det. Idag däremot så tänkte jag inte riktigt till och det högg till i knät. Fa-an vad ont det gör när det händer. Hoppas verkligen det är något som går att åtgärda?


Ja ja, nu ska jag surfa vidare. Det är 9 dagar kvar till examen. NIO DAGAR!!!!

Av Moa - 13 maj 2013 16:14

Om 2 veckor så vet jag förhoppningsvis vad som är fel i mitt knä..

Det går fort nu. Men skönt, så det snart är över :)


Nu ska jag ut i solen på balkongen igen. Riktigt skönt väder, förutom blåsten.

Dagen idag har tillbringats med examensarbetet, helt snurrig nu.

Men det blir bra det här, kul! :)


Ha det fint, hejsvejs :))

Klocka

Presentation


Moa, 24-årig tjej som bor i Stockholm med min fina sambo. Utbildad resekonsult.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards