Livet som lantis i Stockholm ;)

Av Moa - 26 juni 2012 17:57

När jag väl pallrade mig iväg till gymmet, så gick det bättre än på länge.

Heja mig! (y)

Av Moa - 26 juni 2012 14:32

På torsdag har det gått 23 veckor sen operationen. Nu har jag verkligen hamnat i en träningssvacka, det börjar bli så fruktansvärt tråkigt. Speciellt cykeln, den förbannade träningscykeln.

Min sjukgymnast sa att det nu mest är fantasin som sätter gränserna. Så länge jag håller mig lite försiktig såklart, gjorde spänstövningar igår. Det går bra, jag känner ingen smärta, vilket är positivt.

Jag försöker finna ny motivation varje dag för att ta mig till gymmet och jag kommer dit, men väl där så blir jag lite.. uttråkad. Eller kanske inte uttråkad, men det är mycket frustration över vad jag inte kan göra.

Mitt knä mår i alla fall bra och uppenbarligen har det här lite långsammare tempot på rehaben varit bra för mig, eftersom jag inte fått ett enda bakslag på hela resan (peppar, peppar ta i trä)

Det enda som är, det är ju knaket, jag kan gå helt normalt och sen bara knakar det till i knät. Positivt: Det gör inte ont. Negativt: Det är irriterande, fruktansvärt irriterande.

Nej, nu ska jag samla ihop mig själv och traska vidare till gymmet.

Kämpa Moa!

Det är som natt och dag... :)

Av Moa - 23 juni 2012 21:21

Om jag är någon av dem sju dvärgarna från Snövit ikväll, så är det definitivt trötter. För mycket frisk luft tror jag ;)

Nu på eftermiddagen har jag varit hos bror med sambo och grillat. Mamma var grillmästare, vi andra tittade på. På ett ungefär :)

I morgon ska jag jobba, 12.30 - 24. Långpanna, fast lite  kvällstid. Helt okej ändå, har ett dagpass kvar (med brandutbildning) sen går jag in på 6 nätter i rad (med 2 dagars ledighet efter 3).

Annars är det mest dagtid hela sommaren, inte min favorit (gillar nattpassen mer), men kommer i alla fall få sitta i kassan en hel del.

Pussade förövrigt på kissekatten massa idag, fina fina rambo <3 Han fyller 13 år i augusti, jag kommer fortfarande ihåg när han kom hem 8 veckor gammal. Världens finaste katt!

Av Moa - 21 juni 2012 08:31

Jag har haft fullt upp sen jag kom hem från Turkiet, först var det en del att packa hit till Gotland och sen har jag jobbat.

Men nu, 5 år senare, så tänkte jag berätta lite om resan! :)

Vi bodde på SENTIDO Golden Bay hotel i Avsallar, ungefär 2 mil utanför Alanya. Det är ett helt nybyggt hotell med åldersgräns på 16 år, så hade vi jacuzzi på balkongen.

Vår busschaufför släppte av oss på fel hotell först, men det var bara typ 75 meter fel, för han släppte oss vid systerhotellet. Vi tänkte gå, men det fick vi inte.

Så då fick vi skjuts i en golfbil, den korta biten. Snacka om bra service! :)

Vi var lite missnöjda med vårt rum från början, då vi hamnade nere på bottenvåningen där alla kunde se in. Så vi fick byta dagen efter och bodde därefter hur bra som helst.

Jag hade oturen att bli förkyld dagarna innan resan och det blev lite värre efter flygresan ner, så hela resan var otroligt lugn och vi gjorde inget mer än att sola, bada och bara njuta av att vara i värmen (speciellt eftersom det var svinkallt hemma, haha).

Kan verkligen rekommendera Golden Bay om ni vill ha en lugn och skön semester, med fin strand (hotellets privata) och trevlig personal som verkligen är måna om att göra din semester bra.

Av Moa - 20 juni 2012 08:44

Igår var det 5 månader sen operationen. Så mitt korsband firade alltså igår. Jag gjorde det genom att plåga mig själv på gymmet rätt ordentligt, benen bara skakade efteråt.

Status så här efter 5 månader ser ut som sådan:

- Jag kan sitta på huk och stå på knä helt utan problem

- Jag kan jogga en lite längre sträcka

- Jag kan böja och räta på mitt knä fullt och utan att det känns något

- Det knakar en del emellanåt, men eftersom det inte gör ont. Så är det inget som är så jobbigt egentligen.

- Jag har börjat med min spänstträning, dvs hoppa snabbt ner från en höjd och direkt upp på nästa (lite lägre)

Sen en del annat, men allting går helt programenligt och snart passerar jag den magiska 6 månaders gränsen! Så himla skönt, det har gått så bra alltihopa att jag fortfarande kan bli väldigt förvånad!

Men även väldigt glad såklart :-)

Januari

Februari

Mars

April

Maj

Juni

Lite bilder från alla månader, har varit liiite dålig med att fota. Men här ser ni på ett ungefär :-)

Av Moa - 14 juni 2012 20:45

Oj, ruggigt dålig uppdatering här. Jag lever och mår bra, jobbade måndag-tisdag och igår var jag i Stockholm för att gå på en första visning av den nya lägenheten.

Det blir nog hur bra som helst i slutändan :) Av det vi såg, så verkade det väldigt bra i alla fall.

För övrigt har det idag gått 21 veckor sen operationen, jag provade på att jogga lite mer idag och det gick hur bra som helst. Måste köpa nya joggingskor bara, får fixa det sen.

Annars så är allt fortfarande lika bra, så jag är nöjd och glad. Kan fortfarande bli så förvånad ibland över att det flyter på så himla bra, men jag ska bara tacka och ta emot.

Ska skriva lite om resan om någon dag.

Hej hej

Av Moa - 10 juni 2012 16:18

Tiden bara springer iväg, om lite drygt 1 vecka så har det redan gått 5 månader sen operation och då ska jag få börja jogga lite lätt utomhus. Så sjukt glad!
Var hos min sjukgymnast i fredags och det gick hur bra som helst. Fick lite ytterligare övningar till mitt program, som jag ska börja lägga på, sen fick jag även veta att mitt vänstra knä numera är mer stabilt än det högra (vilket är normalt), så jag blev sjukt glad!
Det enda som kändes när hon drog och vred en himla massa, var baksida lår. Har lite ärrvävnad där tydligen, så ska massera lite själv för att mjuka upp. Kan vara därför jag ibland känner av att det drar till.

Annars så går allt bra och det är bara lite drygt 1 månad kvar till det magiska 6 månaders gränsen! (Även fast jag ska räkna med 1 år, jag vet. Men ändå!). Jag kommer bli världens gladaste när jag kan börja springa mer.
Återbesöket hos läkaren verkar inte bli förrän i slutet på august/början av september, pga semester. Men det gör väl inte så mycket för mig, har ingen fotboll eller liknande som jag vill tillbaka till snabbt (hur gärna jag än velat spela, så vågar jag inte)

Knaket i knät är kvar och min sjukgymnast fick till och med höra det när hon böjde och sträckte på benet. Men det försvinner väl, nån gång. Förhoppningsvis.

Den svaga färgskillnaden man ser runt ärren (speciellt det stora) beror på tejpen som suttit där över hela resan. Måste säga att jag har verkligen inget att klaga på när det gäller dem :)

Av Moa - 8 juni 2012 19:38

Nu är jag hemma på svensk mark igen, kom hem till min lägenhet vid 20.15 igår kväll efter en liten tur från Arlanda för att direkt träffa min bror och pappa.

Min mamma var väldigt gullig och hämtade mig när vi hade landat, riktigt skönt. Vi var lite drygt 30 minuter försenade, men när vi väl fick börja komma av planet tog det 15 minuter innan vi hade passerat passkontrollen och fått väskorna. Sjukt effektivt.

Skriver ett mer detaljerat inlägg senare, både om resan och sen besöket hos sjukgymnasten idag + en hel del bilder. Har idag massvis att göra, håller på att packa ihop hela lägenheten inför flytten, så har inte mycket tid att göra annat för.

Ha en fin kväll! =)

Klocka

Moa, 24-årig tjej som bor i Stockholm med min fina sambo. Utbildad resekonsult.